Τετάρτη 2 Ιουνίου 2021

Πρωτοπόρος το Α΄ Δημοτικό Σχολείο Δρομολαξιάς. Υλοποιεί τη μέθοδο της «Σχολικής Διαμεσολάβησης».


Το apopsi-la, βρέθηκε αναπάντεχα μπροστά σε μια πρωτοποριακή εκπαιδευτική μέθοδο επίλυσης διαφορών, μεταξύ μικρών και μεγάλων αλλά κυρίως ανάμεσα σε μαθητές που υλοποιείται στο Α΄ Δημοτικό Σχολείο Δρομολαξιάς: τη μέθοδο της «Σχολικής Διαμεσολάβησης» για την επίλυση των συγκρούσεων, των διαφωνιών, των προβλημάτων που δημιουργούνται κατά την διάρκεια της ζωής στο σχολικό περιβάλλον.

Με μια πρώτη ματιά, η μέθοδος, μπορεί να αντιμετωπιστεί με μειδιάματα και ειρωνικό χαρακτήρα, όμως μέσα από την υλοποίησή και την πραγμάτωσή της, διαπιστώθηκε ότι μπορεί να αποτελέσει το μυστικό «κλειδί» που θα ομαλοποιήσει τις διαπροσωπικές σχέσεις και θα τις θέσει σε ορθές και ουσιαστικές βάσεις ώστε τα άτομα που συμμετέχουν να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα θεωρητικά εφόδια, μέσω των απαντήσεων, για τη θετική αντιμετώπιση μελλοντικών συγκρούσεων και διαφορών.

Η Ομάδα Αγωγής Υγείας και Πρόληψης της Παραβατικότητας (ΟΑΥΠΠ) μέσω του παρακάτω δελτίου τύπου, αναφέρεται εκτεταμένα στην εν λόγω δράση. Απαντά, δε,  σε ερωτήσεις που τυχόν δημιουργούνται και δίνει το ολοκληρωμένο σχέδιο της λειτουργίας της.

Στρατούλα Τραμουντάνη


Η «Σχολική Διαμεσολάβηση» κλειδί στην επίλυση συγκρούσεων

Διαμεσολαβώ. Το δικό μας ρήμα στο Α΄ Δημοτικό Σχολείο Δρομολαξιάς,  για να δώσουμε κάποιες άλλες λύσεις στο πρόβλημα των διαπροσωπικών συγκρούσεων. Κι όλα αυτά γιατί ΦΟΡΑΜΕ ΧΑΜΟΓΕΛΟ! ΕΣΕΙΣ; Αυτό είναι το θέμα του Σχεδίου Δράσης του Σχολείου μας το οποίο ξεκίνησε το 2019. Όραμά μας είναι να δημιουργήσουμε ένα ασφαλές και χαρούμενο περιβάλλον Αγωγής και Μάθησης για μικρούς και μεγάλους.

Ανάμεσα στους πρωταρχικούς μας στόχους ήταν και είναι η διαχείριση των συγκρούσεων μεταξύ των παιδιών μέσω της «Σχολικής Διαμεσολάβησης» μια και το όλο θέμα είναι μέρος της καθημερινής και σίγουρα της σχολικής μας ζωής. Για να δούμε όμως τι μας είπαν τα ίδια τα παιδιά που έχουν εκπαιδευτεί ως διαμεσολαβητές.

Πώς ξεκίνησε αυτή η πρωτοβουλία;

Κ.Σ.: Αρχικά, προσέξαμε ότι στο σχολείο μας υπήρχαν συγκρούσεις και έντονες διαφωνίες μεταξύ των παιδιών τις οποίες δεν ήξεραν πώς να επιλύσουν. Ζητήσαμε βοήθεια από τους/τις δασκάλους/λες, για να τις διαχειριστούμε στο περιβάλλον του σχολείου μας. Έτσι ανακαλύψαμε τη σχολική διαμεσολάβηση και νιώσαμε την ανάγκη να μάθουμε περισσότερα για το θέμα αυτό.

Τι σημαίνει «Σχολική Διαμεσολάβηση»;

Ε.Η.: Η «Σχολική Διαμεσολάβηση» είναι ένας τρόπος επίλυσης συγκρούσεων ανάμεσα στους/στις μαθητές/τριες την ώρα του σχολείου. Έχει ως στόχο οι συγκρουόμενοι να καταφέρουν από μόνοι τους να βρουν λύση στο πρόβλημά τους. Θα πρέπει όμως να πούμε πως η« Σχολική Διαμεσολάβηση» είναι μια από τις πολλές μεθόδους, για να λύνουμε τις διαφωνίες μας με ένα όμορφο και ήρεμο τρόπο.

Πώς λειτουργεί ακριβώς η διαδικασία από τη στιγμή που συγκρούονται δύο παιδιά;

Μ.Κ.: Από τη στιγμή που γίνεται η σύγκρουση μεταξύ δύο παιδιών τούς υποβάλλεται η ερώτηση αν συμφωνούν να πάνε για διαμεσολάβηση. Εάν συμφωνούν, ο/η εκπαιδευτικός τούς κλείνει ραντεβού σε συγκεκριμένη μέρα και ώρα. Είναι προτιμότερο το ραντεβού να κλείνεται πέραν των δύο ημερών, αφού έχει προηγηθεί η σύγκρουση, γιατί δίνεται χρόνος τα παιδιά να ηρεμήσουν και να σκεφτούν καθαρά. Όταν έρχεται η προκαθορισμένη μέρα, τα παιδιά πηγαίνουν σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Κατά τη διάρκεια της διαμεσολάβησης τα παιδιά-διαμεσολαβητές καλωσορίζουν τα συγκρουόμενα παιδιά και παρουσιάζουν τη διαδικασία και τις αρχές της διαμεσολάβησης. Στη συνέχεια, τα βοηθούν να βρουν λύσεις οι οποίες θα τα ικανοποιούν με στόχο να φτάσουν σε μια κοινώς αποδεχτή συμφωνία. Τέλος, υπογράφεται ένα σχετικό συμβόλαιο από τους συγκρουόμενους και ολοκληρώνεται η διαδικασία της «Σχολικής Διαμεσολάβησης».

Μπορούν όλες οι περιπτώσεις να τύχουν διαμεσολάβησης;

Κ.Δ.: Όχι, γιατί σε κάποιες περιπτώσεις τα συγκρουόμενα μέρη μπορούν να βρουν μόνα τους λύση. Επίσης, αν δεν επιθυμούν διαμεσολάβηση, τότε θα ακολουθηθεί μια άλλη διαδικασία π.χ. το παγκάκι της φιλίας. Είναι πολύ σημαντικό να επιλέξουν τα ίδια τα παιδιά τον τρόπο επίλυσης της διαφωνίας τους διότι αν εξαναγκαστούν, δεν θα θέλουν να βρουν λύση στο πρόβλημά τους.


Τι είναι ακριβώς το παγκάκι της φιλίας;

Α.Δ.: Το παγκάκι της φιλίας συνδέεται με τη διαμεσολάβηση, γιατί τα παιδιά μπορούν να λύνουν μόνα τους τις διαφορές του. Είναι ένας άλλος τρόπος επίλυσης διαφωνιών.  Μπορούν δηλαδή να καθίσουν στο παγκάκι, να δουν τη ζωγραφιά απέναντι με τα βήματα επίλυσης διαφορών και να γίνουν ξανά φίλοι. Τα παιδιά που λύνουν τις διαφωνίες τους μερικές φορές γίνονται καλύτεροι φίλοι, επειδή γνωρίζουν πως αν συγκρουστούν και πάλι θα μπορέσουν να βρουν τη λύση.

Αν σας έλεγε κάποιος ότι δεν πρέπει να γίνεται η διαμεσολάβηση γιατί χάνεται χρόνος από τα μαθήματα, τι θα του λέγατε;

Δ.Χ.: Θα του λέγαμε πως αν πηγαίναμε στην τάξη με το άγχος που θα είχαμε λόγω του προβλήματος, θα μας έκανε να έχουμε άσχημη επίδοση στο μάθημα. Επίσης, θα του  τονίζαμε πως η διαμεσολάβηση δεν παίρνει πολύ χρόνο και πως μέσω της όλης διαδικασίας αποκτούμε δεξιότητες ζωής πολύ χρήσιμες και για το μέλλον.

Ποιος είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα της σχολικής διαμεσολάβησης;

Π.Δ.:Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα της διαμεσολάβησης είναι υποστηρικτικός και συντονιστικός. Παρακολουθούν τη διαδικασία και βοηθούν. Επίσης, ορίζουν και ενημερώνουν πότε θα γίνει μια συνάντηση διαμεσολάβησης και  κρατούν το αρχείο της διαμεσολάβησης του σχολείου.

Έχετε εντοπίσει κάποια διαφορά στη συμπεριφορά των παιδιών που έλαβαν μέρος στη διαμεσολάβηση και γενικότερα στο κλίμα του σχολείου;

Μ.Κ.: Όταν άρχισε το πρόγραμμα της διαμεσολάβησης στο σχολείο μας είχαμε πολλά ραντεβού. Σιγά σιγά παρατηρήσαμε ότι οι συγκρούσεις άρχισαν να μειώνονται. Οι λύσεις που διάλεξαν οι συγκρουόμενοι εφαρμόστηκαν σωστά και δεν έχουν τώρα τις διαφωνίες αυτές. Μ.Α.: Επίσης, τα παιδιά που έρχονται στη διαμεσολάβηση έχουν μάθει να ακολουθούν κάποια βήματα για να επιλύουν τις διαφορές τους και να έχουν ενσυναίσθηση. Γενικά στο σχολείο επικρατεί μεγαλύτερη ηρεμία. Βλέπουμε τους συμμαθητές/τριές μας να παίζουν χαρούμενα με πολύ λιγότερες διαφορές.

Είναι προφανές πως η «Σχολική Διαμεσολάβηση» ως μέθοδος επίλυσης διαφορών και συγκρούσεων συμβάλλει στην ενδυνάμωση των παιδιών, στη βελτίωση των σχέσεων και στην καλλιέργεια μια νέας ειρηνικής κουλτούρας. Έτσι καταλυτικά οδηγούμαστε σε ένα υγιέστερο σχολικό περιβάλλον με καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα και ΦΟΡΑΜΕ ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΜΑΣ πιο συχνά.

Όλα αυτά μπροστά στις προκλήσεις του 21ου αιώνα

με την ελπίδα μιας πιο ενεργής πολιτότητας και ενός πιο ανθρώπινου κόσμου.

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

ΑΥΤΟΣ Ο ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ ΕΧΕΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ.
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ 2017 @ Stratoula Tramountani- Gkogka
ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Με τον ισχύοντα νόμο 4210/2013 (ΦΕΚ Α 257/3.12.2013), με τον οποίο ενσωματώθηκε στην ελληνική νομοθεσία η οδηγία 2011/77/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Σεπτεμβρίου 2011 και η οδηγία 2012/28/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Οκτωβρίου 2013 στο ελληνικό δίκαιο: Απαγορεύεται δίχως άδειά της δημιουργού και κατόχου αυτού του ιστότοπου η όποιαδήποτε χρήση υλικού ολοκλήρου ή μέρος γραπτού λόγου ή εικόνας, δίχως γραπτή άδεια της δημιουργού αυτού του ιστότοπου.